Lassan haladnak a Brexit-tárgyalások, ez pedig rányomja a bélyegét a kereskedelemre is. Az európai vállalkozások jelentős része azt fontolgatja, hogy a sok bizonytalanság miatt óvatosabban vagy egyáltalán nem rendel a brit beszállítóktól – olvasható egy frissen publikált felmérésben.

Brit helyett kontinentális beszállítók

A brit beszállítóiknak leadott megrendeléseikről kérdezett meg több mint 1100, ellátási láncok működtetéséért felelős menedzsert a brit Közbeszerzési és Ellátási Intézet (CIPS) szeptemberben, hogy miként érinti őket a Brexit-tárgyalások körüli bizonytalanság. 106 olyan EU-s vállalkozást szólaltattak meg a felmérésben, amelyek ellátási láncában brit vállalatok is vannak. A nem brit EU-s cégek kétharmada azt tervezi, hogy más, kontinentális európai cégre cseréli szigetországi beszállítóinak egy részét. A májusi adatokhoz viszonyítva a mostani 67%-os arány 23%-os növekedést mutat.

A felmérésben a miértekre is rákérdeztek: a vállalkozások amiatt aggódnak, hogy 17 hónappal az Egyesült Királyság hivatalos kilépése előtt semmilyen érdemi megállapodás nem született a rendezett kiválás érdekében folytatott tárgyalásokon. Ugyan a közelmúltban mind az EU-s, mind a brit tárgyalófelek kijelentették, hogy készek felgyorsítani az egyeztetési procedúrát, a brit beszállítók szerint ez túl késő, így már készülnek arra, hogy lényegesen kevesebb lesz a megrendelésük. A CIPS elnöke kijelentette: az egyértelműség és kiszámíthatóság hiánya már most hatással van az Egyesült Királyság gazdaságának jövőjére, és ez nem tesz jót az üzleti bizalomnak.

Devizagyengülés, rövid távú szerződések

A felmérésből kiderült, hogy a brit vállalkozások ötöde nem tud olyan szerződéseket kötni, amelyek túlmutatnak a 2019 márciusi tervezett kilépési dátumon. De a vállalkozások kétharmada az ellátási láncok működtetési költségeinek emelkedése miatt a brit font heves árfolyammozgását is megsínylette, így a helyi deviza gyengülése nem tett feltétlenül jót a gazdaságnak.

Hátrányba kerülhet a brit autóipar

Az autóiparban is érezteti hatását a Brexit körüli bizonytalanság: akár több százezer font veszteséget is okozhat az ágazat számára, ha a brit EU-tagság megszűnése után akár csak néhány perccel később jutnak át a határokon az autóalkatrészek részegységei – vélekednek brit autóipari vezetők. Például a Honda nagy-britanniai gyártóüzeme naponta kétmillió részegységet importál Európából, így raktáraikban mindössze egyórányi részegység-készlet van a gyártáshoz. Ha a brit EU-tagság megszűnéséig nem születik megállapodás az Európai Unióval az akadálytalan áruforgalom folytatódásáról, és a kontinensről érkező árut vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat negyedórányi késedelme akár 850 ezer font (300 millió forint) halmozott veszteséggel is járhat.

A brit autóipart olyan szoros kapcsolat fűzi az Európai Unió beszállítói hálózatához, hogy nem sok hasznát látná más térségekkel kötött bármiféle szabadkereskedelmi megállapodásnak – ezt már a brit Autógyártók és -kereskedők Szövetségének vezérigazgatója jelentette ki. Azt is elmondta, hogy a brit autógyárakban előállított járművek részegységeinek 44 százaléka nagy-britanniai beszállítóktól érkezik, de mivel ők is sok mindent importálnak, a tényleges arány közelebb van a 25 százalékhoz.

Aggódásának adott hangot az Aston Martin brit autógyár pénzügyi igazgatója is: ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül távozik az EU-ból, megszűnhet a brit járműtípus-engedélyeket kiállító hivatal igazolásainak jogi érvénye az Európai Unióban. Mivel az Aston Martin csak Nagy-Britanniában termel, és nincs jelen más EU-országokban, ez akár a gyártás kényszerű leállását is jelenthetné.