Érdekes legyen, szeressem csinálni – ez az egyik legfőbb elvárás a mai tizenévesek részéről, már ami a jövőbeni munkahelyüket illeti. Emellett egyre nagyobb bennük a motiváltság a szabadságra, a mai értelemben vett kötött munkaidő átalakítására, a tér és idő kitágítására, ezért attól sem riadnak vissza, hogy önálló munkahelyet teremtsenek önmaguk számára. De mit kezdenek a munkaerőpiac átalakulásával a munkáltatók?

Több mint kilencezer fiatal megkérdezésével végzett átfogó felmérést a Z generáció (azaz az 1996-tól 2007-ig születettek) tagjai körében a British Telecom a Medián segítségével arról, hogy miként képzelik a jövőbeni munkájukat, hogyan gondolkoznak a saját jövőjükről, milyen fizetés lenne számukra elfogadható.

Rugalmas- és részmunkaidő, korrekt fizetés

A megkérdezett fiatalok több mint fele úgy véli, hogy tíz év múlva, amikor bekerül a munka világába, alkalmazottként helyezkedik el, de igen jelentős arány, 40 százalék vállalkozóként képzeli el a jövőjét. A felmérés szerint 64%-uk szívesebben dolgozik majd a munkahelyén, mint otthonról, ám a megkérdezettek felének fontos, hogy a cégnél, ahol elhelyezkedik, legyen lehetőség rugalmas- vagy részmunkaidőre, illetve home office-ra. Az viszont elgondolkodtató, hogy a nők és a 14-19 évesek inkább vállalják a kötöttséget, mint a férfiak, illetve a 20-25 évesek.

A fizetésre vonatkozó válaszokból kiderül, hogy a mai Z generáció, ha munkahelyet választ, a munkájáért korrekt fizetést szeretne. A válaszadók egynegyede szerint számukra ez lesz a legfontosabb tényező az álláskeresésben. Fontos számukra a biztos munkahely és a munkahely hangulata is. A lányok döntésében nagyobb hangsúlyt kap a biztonság, a munkakörülmények és a munkahely hangulata, a fiúk szemében pedig nagyobb szerepe van az előmeneteli lehetőségeknek, a modern irodai környezetnek és a cég hírnevének.

És mennyi az annyi? A megkérdezett fiatalok átlagosan 269 ezer forintért mennének el a tervezett képzettségükkel dolgozni, 420 ezer forintot pedig kifejezetten jó fizetésnek tartanának. Elgondolkodtató a nemek közti különbség: a férfiak a nőkhöz viszonyítva 100 ezer forinttal magasabb bért gondolnak kifejezetten jó fizetésnek. A most 14-19 éves korosztály egyébként nagyobb összegekre számít, ha dolgozni kezd, mint a 20-25 évesek.

Mennyit tanulnának?

A felmérésben résztvevő Z generációsok – akik még javában az iskolapadot koptatják – négyötöde most úgy gondolja, hogy 10 év múlva egyetemi végzettsége lesz. Leginkább az üzleti tanulmányok, az informatika és a mérnöki tanulmányok felé indulnának, legkevésbé pedig a természettudományok és az orvosi képzés felé. Pedig a megkérdezett fiatalok szerint természettudományi képzettséggel lehet majd a legmagasabb fizetést elérni, a várható keresmény pedig elsődleges, ha a munkahelyválasztás szempontjait tekintjük. A válaszadók többsége (főként a gimnazisták) szerint tíz év múlva könnyebben találnak majd a végzettségüknek megfelelő munkát külföldön, mint itthon.

Külföldön vagy itthon?

A felmérés szerint a fiatalok többsége tíz év múlva szeretne alkalmazottként dolgozni, kétötödük azonban önálló vállalkozásban gondolkodik. A 20-25 évesek közül sokan külföldi munkavállalást terveznek, elsősorban az Egyesült Államok, Anglia és Németország jön számításba, és a nagy nemzetközi cégek. Már csak azért is, mert a többség szerint a következő évtizedben nőni fog a nagy nemzetközi vállalatok súlya a magyar gazdaságban, míg a kisvállalkozásoké és az állami cégeké csökken. A gazdasági ágazatok közül szerintük az informatika és a telekommunikáció dominál, de a többség a szolgáltatóközpontok elterjedését is valószínűsíti.

A kérdés az, hogy mit üzennek ezek az információk, vélemények a magyar gazdaság formálóinak, valamint a cégeknek, vállalkozásoknak. Meghallják-e, meg akarják-e hallani a Z generáció véleményét, és ha igen, tudnak-e idomulni az igényekhez? Szakértők szerint a jövő a ‘freetereknek’ nevezett munkavállalóké, azoké, akik kevésbé kötődnek a munkahelyükhöz, akár több helyen is dolgoznak egyszerre, önmagukat megvalósítva. Az ilyen mentalitású szakemberek pedig nem ragadnak le egy vállalatnál, inkább a saját álmaik és vágyaik után mennek. Ezért a munkaerőpiac jelentősen átalakul a következő években.

(Forbes.hu)