Már készpénz sem kell, az online fizetés mindent visz

Alig hat év alatt megtízszereződött a hazai online fizetési piac volumene és egy friss kutatás szerint néhány év múlva ez az érték ismét többszörösére emelkedhet. Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy jelentős bevételtől esik el, ha a vásárlói nem tudnak választani több fizetési mód közül. Így könnyen kimaradhatnak az akár évi 40-50 százalékos arányban növekvő online piacból.

Ha helyben tud fizetni, vásárol, ha nem, akkor…

Az eNet Internetkutató Kft. által az OTP Mobil megbízásából készített kutatásból az is kiderül, hogy annak ellenére még mindig kevés az az elérhető fizetési megoldásokat kihasználó kereskedők száma, hogy ma már nem jelent nagy költséget a cégeknek egy online fizetési rendszer bevezetése, a befektetett összeg szinte azonnal megtérül.

Alig van olyan vásárló, aki eláll a vásárlástól, ha helyben kifizetheti a kiválasztott terméket és nem kell napokig várnia az utánvétes kifizetésre. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2016-ban belföldön 375 milliárd forint értékben fizettek az interneten hazai kibocsátású bankkártyákkal.

Jövőre jön az azonnali fizetési rendszer

Elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés az online fizetés területén, és ezt a szabályozók is követik. Még idén hatályba lép az európai pénzforgalmi irányelv (PSD2), 2019 közepén pedig bevezetik az azonnali fizetési rendszert. Ez utóbbi számos lehetőséget, de feladatot is hoz magával, és várhatóan növeli a versenyt a hazai szereplők között is.

A kutatás arra is ráirányítja a figyelmet, hogy a folyamatos fejlődés az online fizetési piac további bővülését hozza: 2017-ben csak az első három negyedév online fizetési forgalma 363 milliárd forintra rúgott, ami megközelítette a 2016-os teljes évi forgalmat. A hazai online fizetési piac néhány év alatt elérheti akár az 1000 milliárd forintos forgalmat is.

Elengedhetetlen az online bankkártyás fizetés

Ahhoz, hogy egyre több vásárlójuk legyen a webáruházaknak, olyan fizetési lehetőségeket kell biztosítaniuk, amelyek kényelmesek a megrendelők számára. Tavaly már a boltok átlagosan 4 féle fizetési megoldást kínáltak, a fizetési fejlesztések egyik iránya egyértelműen az online bankkártyás fizetések területe volt.

Ez a trend 2018-ban is folytatódik, a webáruházak 57 százaléka biztosan tervezi a fizetési megoldások körének bővítését, nagyobb részük az online kártyás fizetési lehetőség bevezetésében gondolkodik.

Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy még mindig nagyon nagy arányt képvisel hazánkban a készpénzes fizetés, a vásárlások 58%-ában így egyenlítik ki a vételárat a vásárlók. Az előrejelzések szerint ez az arány nemigen változik a közeli jövőben.

Black Friday: 27 milliárdos forgalom

A karácsony előtti egy hónapban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak tavaly a hazai webáruházak, ebben jelentős szerepe volt a Black Fridayra időzített akcióknak. A hazai online kereskedések 62%-a készült valamilyen visszautasíthatatlan marketingajánlattal, így a lakosság az októberi-novemberi vásárlásainak jelentős hányadát erre a napra tartogatta.

A teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, mintegy nettó 27 milliárd forint ehhez az egy naphoz köthető. Már hazánkban is kereskedelmi szempontból ez a nap jelenti a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét.

3 millió online vásárló

2017-ben az online kiskereskedelemben mintegy 3 millió vevő szerezte be az áhított terméket, szolgáltatást az interneten keresztül, 6,9%-kal többen, mint egy évvel korábban. Általánosságban elmondható, hogy a hagyományos boltokban hagyott összeg 2,3-szorosát költjük el webáruházakban, leginkább számítástechnikai és szórakoztató elektronikai termékeket, illetve ruhákat rendelünk így.

Hazánkban több a női vásárló a neten, először a szállítási díjat nézzük meg, alaposan utánanézünk a termék jellemzőinek, és ugyan még mindig asztali gépen vagy laptopon adjuk le a megrendelésünket, de rohamosan nő a tabletet és okostelefont használók aránya.

A megrendelt terméket az esetek többségében utánvéttel fizetjük ki, szeretjük a kuponokat és az árengedményeket – áll egy a vásárlói szokásokat elemző hazai felmérésben.

(napi.hu, digitalhungary.hu)

The following two tabs change content below.
Štefan Garbár

Štefan Garbár

Country Director for Hungary