A pénz itt már kevés – 5 tipp, hogy lojálisak legyenek a munkavállalóid

Szinte kiürült a hazai munkaerőpiac, a munkáltatók nap mint nap szembesülnek azzal, hogy kevés a munkavállaló, a jó szakember, ezért a vállalkozásvezetők és a HR-esek már elsősorban nem új munkatársakat toboroznak, hanem inkább a már meglévők megtartására koncentrálnak.

De milyen eszközök állnak a cégek rendelkezésére ahhoz, hogy megtarthassák a dolgozóikat? Nos, a pénz nem minden.

1. Szükség van rád

Jelentős mértékben befolyásolja a közép- és felsővezetők részéről megnyilvánuló minősíthetetlen hangnem a magyar munkavállalók munkakedvét – derül ki egy, a közelmúltban nagyvállalatoknál végzett felmérésből. Emellett a rossz munkakörülményeket, az alacsony bért és a munka – magánélet egyensúlyának hiányát jelölték meg a dolgozók annak okaként, hogy miért nem érzik magukat jól a munkahelyükön.

A cégek és a dolgozók elvárásai között némi ellentmondás is megfigyelhető: míg a cégek csapatmunkát, karrierépítési lehetőséget és innovációt kínálnak, addig a munkavállalók autonómiára, átlátható működésre és a munka – magánélet egyensúlyának megteremtésére vágynak.

Szervezetépítéssel, munkavállalói képzéssel foglalkozó szakemberek, akik nap mint nap ebben a közegben mozognak, úgy vélik: a munkavállalók megtartásához szükséges, de nem elégséges a bérek emelése, növelni kell a „szükség van rád” érzését, és fejleszteni a kommunikációs stílust.

2. Kérdezz: mitől éreznéd jobban magad?

A munkaerő megtartásának egyik eszköze lehet például az, ha megkérdezed a dolgozókat: mitől éreznék jobban magukat a vállalatnál.

Volt, aki ezt megtette és érdekes helyzettel szembesült, ezért egy nagyvállalatnál például külön fluktuációcsökkentő projektet dolgoztak ki. Emellett szükségesnek tartották ráerősíteni a pozitív légkörre, így céges rendezvényeket, egészségmegőrzési programokat szerveznek.

Egy másik vállalkozás szemlélete, hogy „Jó munkát csak jó hangulatban lehet végezni”, ezért olyan munkahelyi légkört teremtettek, hogy szeressenek bejárni a munkavállalók, illetve szakmailag fejlődhessenek.

3. Coachingszemléletű vezetés

Rengeteg kihívás kényszerít lépésekre egy szervezetet, ez pedig azzal jár, hogy új vezetői eszközökre van szükség a megváltozott körülmények kezelésére.

Más hozzáállással, elvárásokkal érkeznek a munkaerőpiacra az Y és Z generációs munkavállalók, akiknek csak a pozíció miatt már nem evidens a vezető tekintélye. Ezért mind a szervezeti kultúrában, mind a vezetői attitűdben és eszköztárban változásra van szükség, meg kell tanulni a kapcsolódásra, az együttműködésre és a partnerségre építeni.

A coachingszemléletű vezetés a munkavállalók fejlesztését, felelősségvállalásuk növelését, belső motivációik előhívását és fenntartását tartja szem előtt. Ha ezzel az emberközpontú hozzáállással közelítünk a munkavállalókhoz, eredményesebb lesz a szervezeten belüli együttműködés, javulnak a kapcsolatok, ami szintén növeli a megtartóerőt.

4. A pozitív visszajelzés jó hajtóerő!

Mindenkinek, így a munkavállalónak is jólesik a pozitív visszajelzés, a köszönetnyilvánítás a vezető részéről.

A hazai vezetési kultúrában ez még nem divat, ezért meg kell tanítani a vezetőket a pozitív visszajelzésre, arra, hogy miként koncentráljanak az eredményekre és hogyan nyilvánítsák ki a köszönetüket.

Egy magatartáskutatók által végzett kísérlet eredményei azt mutatják: átlagosan 50%-kal növekedett a munkatársak teljesítménye a vezető részéről érkező pozitív visszajelzés és egyértelmű köszönetnyilvánítás hatására.

5. Őszinteség és bizalom

Az elkötelezettség alapvetően ezen a két dolgon múlik egy olyan vállalatvezető szerint, akinél az elmúlt 10 évben egy munkavállaló sem mondott fel.

A cégtulajdonos azt mondja: „az első, hogy őszinte és tisztességes vagyok a munkatársaim felé. Legalább ilyen fontos a bizalom, hogy egymás között kialakítsunk egy olyan bizalmi szintet, amiben létre tud jönni az együttműködés. Ha ez adott, akkor szükség van kihívásokra, ami mindegyikünket tűzben tart, és amiért szeretünk minden nap bemenni dolgozni.

Nem utolsósorban pedig megteremtem a feltételeket (célok, környezet, eszközök, csapatszellem, jövedelem), azt a hátteret, ami bizonyos értelemben hitelessé tesz engem mint vezetőt.”

The following two tabs change content below.
Štefan Garbár

Štefan Garbár

Country Director for Hungary