A Brexittel annyi a brit élelmiszeriparnak?

„Katasztrofális” következményekkel járna a brit élelmiszeripar számára, amennyiben Nagy-Britannia kereskedelmi megállapodás nélkül lépne ki jövőre az Európai Unióból – fogalmazott keményen a brit parlament illetékes szakbizottsága a közelmúltban közzétett átfogó tanulmányában. Az alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottsága (BEIS) arra alapozza megállapítását, hogy a brit élelmiszer- és italgyártó ágazat teljes exportjának fele öt országba irányul, és ezek közül négy az Európai Unió tagja.

Hozzátartozik a képhez, hogy a brit gazdaság legnagyobb feldolgozóipari ágazatáról van szó, amely csak tavaly a brit hazai össztermék (GDP) éves értékéhez 28,8 milliárd fontot (több mint tízezer milliárd forintot) tett hozzá, exportjának az értéke pedig 22 milliárd font volt. A tanulmányban az is olvasható, hogy ez a szektor közvetlenül 400 ezer alkalmazottat foglalkoztat, ezek egyharmada pedig külföldi EU-tagállamokból érkezett.

Szoros kapcsolódás az európai piaccal

A brit élelmiszeripart a raktározás nélküli, a pillanatnyi gyártási folyamathoz igazodó folyamatos beszállítási rendszer és a termékek rövid felhasználhatósági ideje jellemzi. Igen szorosan beépült a hazai és az európai uniós nyersanyagbeszerzési, -feldolgozási és -értékesítési hálózatokba.

Évtizedek alatt alakult ki az élelmiszer- és italtermékek feldolgozási folyamatának rendszere, amelyben gyakran több EU-tagállam területén folyik a termékek előállítása, és az sem ritka, hogy a köztes termékek többször is megjárják az utat Nagy-Britannia és a többi uniós feldolgozási helyszín között, mielőtt eljutnának a vásárlókhoz.

Az üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottság több jelentős iparági vállalatot is megkérdezett a tanulmány összeállításához, hogy miként érintené őket a Brexit. Például a világ legnagyobb szeszesital-gyártó konglomerátuma, a londoni központú Diageo – e cég termékcsaládjában szerepel a Smirnoff, a Johnnie Walker, a Baileys és a Guinness márka – úgy nyilatkozott: ha a brit EU-tagság megszűnése után a cég mindegyik kamionjának csak 15 percet kell várakoznia például az Ír Köztársaság és az Egyesült Királysághoz tartozó Észak-Írország határán, az önmagában a vállalatnak évente mintegy 1,3 millió font (több mint 460 millió forint), a beszállítóknak potenciálisan ennél is nagyobb többletköltséget okoz.

Újratervezés szükséges az autóiparban is

A most publikált felmérés a korábban az autóiparról szóló tanulmányhoz hasonló kockázatokat említ. Április elején az alsóházi bizottság azt mérte fel, hogy milyen hatással lenne a brit autóiparra, ha megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból Nagy-Britannia.

Akkor például a Honda autógyár brit érdekeltségeinek szakértői úgy nyilatkoztak, hogy a raktáraikban mindössze egynapi termeléshez szükséges készletet tartanak, ezért a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket fuvarozó kamionok.

A világvállalat szakértői úgy látják, hogy amennyiben a kontinensről irányuló részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, az óriási többletköltséget okozhat. A beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme ugyanis a továbbgyűrűző fennakadások miatt 850 ezer font (több mint 300 millió forint) halmozott éves veszteséget jelentene az üzemnek.

Vámunió vagy sem?

Több más brit iparág is régóta emleget hasonló kockázatokat, amelyek gyökere az, hogy a konzervatív párti brit kormány az EU-tagság megszűnésével együtt az Európai Unió egységes belső piacáról és vámuniójából is ki akar lépni. Úgy érvelnek, hogy Nagy-Britannia csak így tud önálló kétoldalú kereskedelmi megállapodásokat kötni más országokkal.

Nem támogatja egységesen ezt a tervet a belpolitika.

A jelenleg a kilépési törvénytervezetet tárgyaló felső kamara, vagyis a Lordok Háza a minap beillesztett a tervezetbe egy olyan záradékot, amely szerint Nagy-Britanniának a kilépés után is vámunióra kell törekednie az EU-val.

Ugyan e felsőházi döntés önmagában nem kötelező érvényű a kormány számára, de az egyre inkább látszik, hogy az alsóházban is többségben lehetnek a vámunió fenntartása mellett kiálló képviselők. Ebben az esetben viszont a kezdeményezés akár a kilépési törvény kötelező erejű cikkelyévé is válhat.

(vg.hu)

The following two tabs change content below.