A brexit miatt menekülnek a japán cégek Angliából?

Még az is megtörténhet, hogy brexit miatt kivonulnak a brit piacról a japán vállalatok, amennyiben nem lesz nyereséges a működésük a szigetország EU-tagságának megszűnése után – vetette fel Japán londoni nagykövete, miután a közelmúltban Theresa May brit miniszterelnökkel tárgyalt az Angliában jelenlévő legnagyobb japán termelő és pénzügyi vállalatok (mint pl. a Nomura, a Marubeni, a Mitsui, a Mitsubishi, a Honda, a Nissan, a Toyota és a Panasonic) vezetőinek társaságában.

A brexit miatt menekülnek a japán cégek Angliából

Curuoka Kodzsi nem kertelt, egyenesen kimondta: amennyiben a Nagy-Britanniában jelen lévő külföldi cégek működéséből nem származik nyereség, akkor kénytelenek lesznek továbbállni. A nagykövet fokozta megállapítását: véleménye szerint ez az állítás minden külföldi vállalatra érvényes.

Angliából Európába?

A japánok nem először figyelmeztették a briteket a nem túl kedvező következményekre. A 2016-ban az EU-tagságból való kilépésről szóló népszavazás után a japán kormány átiratot küldött a brit kormánynak, amelyben az állt: amennyiben Nagy-Britanniában megszűnik a kilépést követően az uniós jogszabályok hatálya, a szigetországban európai központtal rendelkező japán vállalatok áthelyezhetik vállalatigazgatási tevékenységüket az EU más tagállamaiba.

A japán kormány ekkor azt kérte, hogy továbbra se sújtsák vámterhek az Egyesült Királyság és az EU közötti áruforgalmat, valamint a jövőben is zökkenőmentesek legyenek a szolgáltatások és a pénzügyi tranzakciók. A levélben megfogalmazott igények között szerepelt az is, hogy a brit gazdaságban működő japán vállalkozások a jövőben is toborozhassanak megfelelő szakképzettségű munkaerőt az Európai Unióból.

Brexit miatt az autógyártás lesz a legnagyobb vesztes?

Japán ma az Egyesült Királyság tizedik legfontosabb kereskedelmi partnere, évente 13,7 milliárd font értékben importálnak japán termékeket, a Nagy-Britanniában működő mintegy ezer japán cég hozzávetőlegesen 140 ezer embert alkalmaz. A japán működőtőke-befektetések értéke a brit gazdaságban csaknem 47 milliárd font, azaz kb. 17 ezer milliárd forint.

Elképesztő nagyságú ez az összeg, és biztosan elég nagy érvágás lenne a szigetországiaknak, ha egyszer csak kivonulna a gazdaságából ez a tőke. A brit autógyártás fele a japán cégeken múlik. A brit autóipar érdekképviselete korábban arról tájékoztatta a kormányt, hogy amennyiben nem jön létre kereskedelmi megállapodás az EU-val, és a kétoldalú kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályozása lenne érvényes, akkor az EU-ba irányuló brit autóexportot 10 százalékos vámteher sújtaná, ezt pedig már képtelenek lennének kigazdálkodni a cégek.

Már elindult a japán cégek kivonulása

Theresa May miniszterelnök a japán nagykövettel és cégvezetőkkel folytatott megbeszélésen megerősítette, hogy a brit kormány az EU-tagság megszűnése után is „mély és különleges partneri viszonyt” szeretne fenntartani az Európai Unióval.

Véleménye szerint az EU-ból való brit kilépés arra is lehetőséget teremt, hogy Nagy-Britannia „világszerte” új szabadkereskedelmi megállapodásokat kössön. Az EU-val például olyat, amely a lehető legszélesebb körű vámmentességgel biztosítja a további „súrlódásmentes” kereskedelmet az unióban maradó országokkal.

Mindeközben részben elindult a japán cégek kivonulása a szigetországból. A Mitsubishi UFJ bank például már bejelentette, hogy Londonból Amszterdamba helyezi át a székhelyét. Más cégek Frankurtot szemelték ki új központjuknak, a Nissan pedig még a 2016-os népszavazás után jelezte, hogy kivonulnak, amennyiben a brit kormány nem tudja garantálni a versenyképességet a brexit után. A japán mentalitást ismerve érdemes komolyan venni az általuk elmondottakat.

Nem ez az első probléma Brexit miatt: Sírnak a brit beszállítók

(tozsdeforum.hu, piacesprofit.hu)

The following two tabs change content below.
Štefan Garbár

Štefan Garbár

Country Director for Hungary